Over werken bij INLIA Foundations:
Werken met asielzoekers in de knel. Soms door eigen onmacht of eigen keuze en soms door de onwelwillendheid, tegenwerking of vervolging van andere partijen, bijvoorbeeld door het land van herkomst.
We werken aan een toekomstperspectief waarmee mensen een veilig bestaan kunnen hebben, hetzij elders, hetzij in Nederland. Op verzoek werken we experimenteel aan nieuwe manieren van deelname aan de samenleving van nieuwkomers. Waar mogelijk ondersteunen we asielzoekers, kerken, maatschappelijke organisaties en gemeenten bij problemen in het hele veld van toelating, opvang en terugkeer.
Al bijna 3 jaar verzorgen we crisisopvang voor asielzoekers voor wie geen plaats is in het aanmeldcentrum Ter Apel of elders bij het COA. Eind september 2025 staat de teller op rond de 220.000 gerealiseerde overnachtingen.
Momenteel hebben we ruim 190 gasten in de crisisopvang, van wie een kwart minderjarig. Crisisopvang-gasten die al langer in Nederland zijn hebben vaak werk, diverse andere gasten volgen een voorinburgeringscursus bij de INLIA Academie.
Op dit moment hebben we de volgende vacatures:
Avond-, Nacht-, Weekendbeheerder bij INLIA
Op zoek naar betekenisvol werk? Lees dan verder!
Twee van onze gasten uit de crisisopvang in dialoog:
“Hallo ik ben Noah, ik ben de nieuwe buurman.” “Dag Noah, ik ben Achmed. Wil je binnen komen, wil jij koffie?” “Ja graag, heel lekker.” Ze leren razendsnel, de cursisten van de INLIA Academie….
Word jij onze nieuwe collega?
Voor onze kleinschalige crisisopvanglocaties in Groningen en Drenthe zoeken we avond-, nacht- en weekendbeheerders met een relevante, bij voorkeur maatschappelijke, achtergrond en/of relevante werkervaring. Graag willen we je 16-32 uur in de week inzetten. Het is belangrijk dat je flexibel kunt werken: er is sprake van wisselende werktijden met vroege diensten, late diensten, nachtdiensten en weekenddiensten.
Dit ga je doen:
Als avond-, nacht-, weekendbeheerder bevorder je een fijne, veilige leefsituatie. Je voert preventieve controlerondes uit en je signaleert bijzonderheden. Je houdt toezicht op huisregels en schoonmaaktaken en op het juiste gebruik van gemeenschappelijke ruimtes. Je bent het aanspreekpunt voor gasten bij vragen, zorgen of incidenten. Je handelt bij calamiteiten. In eventuele crisissituaties begeleid je gasten op een rustige, respectvolle manier. Aan het eind van je dienst zorg je voor een goede overdracht aan collega’s.
Dit ben jij:
Je hebt interesse voor mensen met een verschillende achtergrond, herkomst en etniciteit. Je beschikt over inlevingsvermogen en hebt een rustige en ontspannen houding. Je kunt goed luisteren en helder communiceren. Zelfstandig werken vind je fijn. Je bent consequent en besluitvaardig en staat stevig in je schoenen. Je kunt de-escalerend optreden. In je werk weet je de balans te bewaren tussen betrokkenheid en professionele afstand.
Wat vragen we verder van je:
- je bent flexibel inzetbaar en werkt vroege diensten, late diensten, nacht- en weekenddiensten,
- je beschikt over een goede taalvaardigheid in het Nederlands maar ook in het Engels,
- je bent in het bezit van een BHV diploma of bent bereid een BHV diploma te halen,
- je vraagt een actuele ‘verklaring omtrent gedrag’ (VOG) aan of kunt die overleggen,
- je bent in het bezit van een rijbewijs.
Wat is je achtergrond:
- bij voorkeur heb je een maatschappelijke achtergrond (bijv. als persoonlijk begeleider maatschappelijke zorg/specifieke doelgroepen),
- òf je hebt een beveiligingsdiploma op mbo-niveau èn ervaring in de zorg of bij een maatschappelijke instelling,
- je komt ook in aanmerking als je ruime, relevante werkervaring hebt, bijv. als beheerder bij een maatschappelijke opvangvoorziening.
Wat bieden we jou:
- een arbeidsomvang variërend van 16 tot 32 uur in de week (tijdelijk contract met kans op verlenging),
- een salaris op basis van schaal 3 CAO Sociaal Werk,
- een toeslag variërend van 20 tot 45% voor onregelmatige diensten,
- een eindejaarsuitkering (8,3%),
- een loopbaanbudget (1,5%) voor professionele ontwikkeling,
- een reiskostenregeling (woon-werk en dienstreizen),
- een pensioenregeling bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn.
Zo kun je solliciteren:
Je CV, voorzien van een korte motivatie, ontvangen we graag per e-mail op hr@inlia-foundations.nl.
Hoe gaan we daarna verder?
Je ontvangt een ontvangstbevestiging. Als we mogelijkheden zien, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. Als er een match is, bespreken we het contractvoorstel en eventuele vragen die je nog hebt. Daarna heten we je graag welkom bij INLIA en verzorgen we de verdere introductie binnen de organisatie.
Vragen?
Neem gerust contact op met HR manager Esmée de Kroon of HR assistent Janneke de Vries, tel 050-3137371
Allround Hospitality Medewerker
Ga je graag met mensen om en vind je het leuk om servicegericht te werken? Lees dan verder!
Eén van onze collega’s over het werken bij INLIA:
Wat we hier doen, doet ertoe. We doen iets goeds, ook al staan we daar vaak niet bij stil. Dat maakt al die muren waar je op stuit, draaglijk. We zíén mensen, we horen ze. We geven hen een dak boven hun hoofd, behandelen hen met respect. Gewoon als mens. Alleen dat al heeft zoveel impact.
Over INLIA
Werken met asielzoekers die in de knel zitten. Soms door eigen onmacht of eigen keuze en soms door de onwelwillendheid, tegenwerking of vervolging van andere partijen, bijvoorbeeld door het land van herkomst.
We werken aan een toekomstperspectief waarmee mensen een veilig bestaan kunnen hebben, hetzij elders, hetzij in Nederland. Op verzoek werken we experimenteel aan nieuwe manieren van deelname aan de samenleving van nieuwkomers. Waar mogelijk ondersteunen we asielzoekers, kerken, maatschappelijke organisaties en gemeenten bij problemen in het hele veld van toelating, opvang en terugkeer.
In april 2025 verhuisde het kantoor van INLIA naar ‘Het Convent’. Dat is de nieuwe naam voor het voormalige klooster ‘Mariënholm’ dat in 1957 in Groningen werd gebouwd voor een Rooms-Katholieke zusterorde. Nu wordt het klooster in ere hersteld als plek om te leren, ontmoeten, bezinnen en verbinden. Hier gaan we van start met bijeenkomsten, cursussen, tentoonstellingen en andere activiteiten.
Dit is de plek waar jij komt te werken!
Word jij onze nieuwe collega?
Voor het Convent, tevens kantoor van INLIA, zoeken we een Allround Hospitality Medewerker. Je bent opgeleid als hospitality medewerker of hebt relevante werkervaring op dat gebied. Graag willen we je 20-24 uur per week inzetten. Het is belangrijk dat je flexibel kunt werken: er is sprake van wisselende werktijden van maandag t/m zondag (afhankelijk van activiteiten werk je soms ook ’s avonds of in het weekend).
Dit ga je doen:
Als hospitality medewerker verricht je je werkzaamheden vanuit de receptie van INLIA. Je schakelt vlot tussen verschillende afdelingen en organisaties binnen het gebouw om gasten en bezoekers de best mogelijke service te bieden. Je geeft informatie, beantwoordt telefoontjes en zorgt voor een hartelijke ontvangst van gasten en bezoekers. Daarnaast voer je administratieve werkzaamheden uit en bied je ondersteuning bij activiteiten en bijeenkomsten in het Convent.
Dit ben jij:
Je bent een multitasker met een warm hart voor mensen. Je hebt interesse voor mensen met een verschillende achtergrond, herkomst en etniciteit. Je kunt goed luisteren en helder communiceren. Je bent initiatiefrijk en helpt mensen graag verder. Een rustige, respectvolle benadering staat altijd voorop, ook als mensen (of situaties) even wat meer van je vragen. Je bent zorgvuldig, integer en weet hoe je je werkzaamheden moet plannen en organiseren. Als hospitality medewerker werk je vanuit de receptie van INLIA. Je hebt een vriendelijke en representatieve uitstraling en bent je ervan bewust dat jij het visitekaartje van de organisatie bent.
Wat vragen we verder van je:
- je bent opgeleid als hospitality medewerker (of telefonist-receptionist) en/of je hebt relevante werkervaring,
- je hebt ervaring met geautomatiseerde gegevensverwerking en bestandsbeheer,
- je gaat zorgvuldig om met privacygevoelige gegevens,
- je bent flexibel inzetbaar (waar nodig ook ’s avonds of in het weekend),
- je kunt zowel zelfstandig als in teamverband werken,
- je beschikt over een goede taalvaardigheid in het Nederlands maar ook in het Engels,
- je bent bereid een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan te vragen,
- je bent bereid een opleiding tot bedrijfshulpverlener (BHV) te volgen.
Wat bieden we jou:
- een afwisselende functie op een mooie, monumentale werkplek,
- een arbeidsomvang variërend van 20 tot 24 uur in de week (tijdelijk contract met kans op verlenging),
- een salaris variërend van minimaal € 2.214*,-- tot maximaal € 3.086*,-- (* N.B. op basis van 36 uur in de week, op basis van 20-24 uur een evenredig salaris) cf. CAO Sociaal Werk,
- een toeslag variërend van 20 tot 45% voor onregelmatige diensten,
- een eindejaarsuitkering (8,3%),
- een loopbaanbudget (1,5%) voor professionele ontwikkeling,
- een reiskostenregeling (woon-werk en dienstreizen),
- een pensioenregeling bij het Pensioenfonds Zorg en Welzijn.
Zo kun je solliciteren:
Je CV, voorzien van een korte motivatie, ontvangen we graag per e-mail op hr@inlia-foundations.nl.
Hoe gaan we daarna verder?
Je ontvangt een ontvangstbevestiging. Als we mogelijkheden zien, ontvang je een uitnodiging voor een gesprek. Als er een match is, bespreken we het contractvoorstel en eventuele vragen die je nog hebt. Daarna heten we je graag welkom bij INLIA en verzorgen we de verdere introductie binnen de organisatie.
Vragen?
Neem gerust contact op met HR manager Esmée de Kroon of HR medewerker Janneke de Vries, tel 050-3137371.
We hebben regelmatig stageplekken voor studenten juridische / administratieve dienstverlening, zie hieronder.
Ook nieuwe vrijwilligers zijn van harte welkom, zowel voor het INLIA Gasthuis Groningen (zie onderaan deze pagina) als voor de diverse Crisisopvang-locaties. Er is ook een speciale pagina voor vrijwilligers op onze website.
Stage (administratief-) juridisch dienstverlener
Ben je op zoek naar een leuke stage, met afwisselende werkzaamheden? INLIA biedt een boeiende en leerzame stage aan voor een student Juridisch-Administratief Dienstverlener / Juridisch Medewerker vanaf februari 2026.
De stage:
Tijdens jouw stage ben je hoofdzakelijk werkzaam bij de afdeling Noodopvang op het kantoor in Groningen en voer je gesprekken met vluchtelingen en asielzoekers die zich aanmelden voor noodopvang. Je beoordeelt of ze in aanmerking komen voor plaatsing in een bed,bad,brood-opvanglocatie of verwijst ze door naar andere organisaties of gemeenten. Daarnaast kun je ook op andere afdelingen of locaties ingezet worden. Op die manier doe je ervaring op met gevarieerde werkzaamheden in jouw toekomstig vakgebied.
Je dagelijkse taken:
- Het voeren van intakegesprekken in verband met verzoeken om noodopvang van asielzoekers en vluchtelingen of van aanmelders namens hen, zoals instanties of rechtshulpverleners;
- het in kaart brengen van de juridische / vreemdelingrechtelijke situatie van betrokkenen tijdens het intakegesprek:
- het toetsen aan criteria voor noodopvang en doorgeleiden naar de verschillende bed,bad,brood-opvanglocaties indien betrokkenen aan de criteria voldoen;
- dossieropbouw, verslaglegging en het bijhouden van de voortgang in het cliëntenvolgsysteem;
- het uitvoeren van de uitbetalingen van leefgelden op het kantoor of één van de andere locaties;
- het ondersteunen van de afdeling Juridische Zaken, het voeren van gesprekken met cliënten, het uitzoeken en verwerken van informatie en het terugkoppelen daarvan aan de teamleider of senior-medewerker.
Wij vragen van je:
- Je volgt een opleiding als juridisch-administratief dienstverlener of juridisch medewerker (Openbaar Bestuur, Zakelijke Dienstverlening, Sociale Zekerheid), niveau 4;
- je hebt affiniteit met de doelgroep;
- je kunt al redelijk zelfstandig werken maar je durft ook om hulp te vragen.
Wij bieden je:
- Een boeiende en leerzame stage, waar veel ruimte is voor eigen initiatief en ontwikkeling;
- begeleiding door een ervaren beroepskracht;
- een gezellig team van collega's.
Contact:
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de HR-afdeling van INLIA, telefonisch te bereiken via 050-3137371 of per e-mail aan hr@inlia-foundations.nl.
Wil je direct solliciteren dan ontvangen we graag je curriculum vitae en een (korte) motivatie per e-mail.
Regelmatig heeft INLIA stageplekken voor sociaal-pedagogisch werkers, maatschappelijk werkers en sociaal-juridische dienstverleners in opleiding.
Informeer naar de mogelijkheden!
Vrijwilligers gezocht: 'zonder vrijwilligers kan het niet'
Van hulpbehoevende ouderen naar de dokter brengen tot samen koken (mensen pannenkoeken leren bakken!), van het begeleiden van een gymnastiekuurtje tot taalles: vrijwilligers maken INLIA Gasthuis Groningen met hun activiteiten. Ze zijn dringend nodig voor de circa 200 asielzoekers in nood die we daar opvangen.
Gym
De Gym in het Gasthuis is heel belangrijk voor de fysieke en de mentale gezondheid van de gasten. Zonder vrijwilligers kunnen we de gym niet openhouden. Computerles en het opdoen van onlinevaardigheden zijn onontbeerlijk voor iedereen hier. Taalles (Nederlands en Engels) idem, om van verkeers- en fietsles nog maar te zwijgen.
Leuk en nuttig werk
Ook het naaiklasje, het samen koken, de muziekworkshops en de moestuin kunnen niet zonder vrijwilligers. Het is leuk en nuttig werk, kunnen je collega’s beamen. En mensen zijn blij dat ze met iets anders bezig zijn. Staat jouw hobby er nog niet bij? Samen wandelen, bijvoorbeeld? Meld je aan, er zijn vast gasten die er heel blij van worden.
Hoe dan?
En wil je je best inzetten, maar weet je niet hoe? Neem dan contact op met Jesse Smits, onze vrijwilligerscoördinator (zijn e-mail adres staat hieronder). Er is in ieder geval veel behoefte aan mensen die onze kwetsbare gasten naar de dokter of het ziekenhuis kunnen vervoeren.
Meld je aan
Dus: kun jij een uurtje vrijmaken om mensen te vervoeren, taalles te geven, te leren fietsen, verkeersregels te leren, gym te begeleiden of een andere leuke activiteit te verzorgen?
Maak jezelf en anderen blij en mail naar vrijwilligers@inlia-foundations.nl